Vertaile alueesi asfalttiyritykset ja selvitä asfaltti-bitumi hinta
Vastaanota useita tarjouksia ja löydä tilanteeseesi sopiva ratkaisu
Asfaltti-bitumin hinta on keskimäärin noin 200 € – 600 € per tonni riippuen bitumin laadusta, toimitusmäärästä, markkinatilanteesta ja sijainnista. Esimerkiksi yhden tonnin korkealaatuista asfaltti-bitumia voisi maksaa 400 €.
Katso tietosivu: Asfaltti-bitumi
Asfaltti-bitumin hinta muodostuu useista eri tekijöistä, jotka vaikuttavat kokonaiskustannuksiin. Alla on eritelty tärkeimmät hintaan vaikuttavat tekijät:
Bitumi on öljypohjainen tuote, joten sen hinta on läheisesti sidoksissa raakaöljyn hintaan maailmanmarkkinoilla. Öljyn hinnan vaihtelut vaikuttavat suoraan bitumin hintaan. Raaka-aineen hinnannousu tai lasku heijastuu nopeasti bitumin hintaan.
Bitumin tuotantoprosessi vaatii jalostusta, joka lisää kustannuksia. Jalostukseen liittyy energia- ja työvoimakustannuksia, jotka vaikuttavat lopulliseen hintaan. Mitä enemmän jalostusta ja käsittelyä bitumi vaatii, sitä korkeammat ovat myös kustannukset.
Bitumin kuljetus tuotantopaikalta käyttöpaikalle lisää kustannuksia. Kuljetuskustannuksiin vaikuttavat etäisyys, kuljetuksen käytettävä kalusto sekä polttoaineen hinta. Pitkät kuljetusmatkat ja erikoiskaluston tarve voivat merkittävästi lisätä kustannuksia.
Bitumin käsittely ja varastointi vaativat erityisosaamista ja -kalustoa, kuten lämmitystä vahvista laitteita ja säilytysastioita, jotka kestävät korkeita lämpötiloja. Tästä syystä näihin liittyvät kustannukset voivat olla huomattavia.
Markkinoiden kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa myös bitumin hintaan. Suuren kysynnän tai pienen tarjonnan aikana hinnat voivat nousta. Samoin kausivaihtelut, kuten lisääntynyt rakentaminen kesäkaudella, voivat nostaa hintoja.
Bitumin hintoihin vaikuttavat myös erilaiset verot, tullimaksut ja muut valtiolliset maksut. Esimerkiksi ympäristöverot ja muut sääntelymaksut voivat nostaa bitumin hintaa paikallisesti.
Bitumin laatu ja tekniset spesifikaatiot voivat vaikuttaa hintaan. Korkealaatuisempi bitumi, joka täyttää tarkemmat tekniset vaatimukset, on yleensä kalliimpaa kuin standardilaatuinen bitumi.
Näiden tekijöiden yhteisvaikutuksena muodostuu asfaltti-bitumin lopullinen hinta. Jokainen näistä osatekijöistä voi vaihdella ajan myötä ja eri alueilla, joten tarkkojen hintojen määrittäminen edellyttää ajantasaisen ja paikallisen tiedon huomioon ottamista.
Asfaltti-bitumin hintaerot eri toimijoiden välillä johtuvat useista tekijöistä, jotka voivat vaihdella materiaalikustannuksista asennusmenetelmiin ja palvelutasoon. Tässä nämä tekijät on eritelty tarkemmin:
Asfaltti-bitumin hinta voi vaihdella suuresti riippuen siitä, mistä raaka-aineet hankitaan ja millaiset ovat niiden markkinahinnat. Esimerkiksi öljyn hinnan vaihtelut vaikuttavat suoraan bitumin hintaan, koska bitumi on öljyjohdannainen. Lisäksi eri toimijoilla voi olla erilaisia sopimuksia ja pitkäaikaisia suhteita materiaalitoimittajiin, jotka voivat vaikuttaa hintaan.
Bitumin laatu ja koostumus voivat vaihdella. Jotkut toimijat voivat käyttää korkealaatuisempia tai erityisiä seoksia, jotka kestävät paremmin kulutusta ja sääolosuhteita. Laadukkaammat materiaalit voivat olla kalliimpia, mikä nostaa myös lopullista hintaa.
Asfaltin asennusmenetelmät ja työvoiman käytön tehokkuus voivat myös vaikuttaa hintaan. Tehokkaampi työvoima ja modernit asennuslaitteet voivat lyhentää asennusaikaa ja parantaa laatua, mutta nämä voivat myös lisätä kustannuksia. Toisaalta halvempia menetelmiä saatetaan käyttää paikallisten markkinoiden hintatasoon mukautumiseksi.
Bitumin ja muiden asfalttiin liittyvien raaka-aineiden kuljetuskustannukset vaikuttavat myös hintaan. Bitumin kuljetus pitkän matkan päähän voi olla kallista, ja nämä kustannukset siirretään asiakkaille. Paikalliset toimittajat voivat näin ollen tarjota halvempia hintoja, mikäli heillä on lyhyemmät kuljetusmatkat.
Kilpailutilanne ja markkinoiden kysyntä vaikuttavat myös hintoihin. Alueilla, joilla on paljon asfalttiurakoitsijoita, hinnat voivat olla alhaisemmat tiukan kilpailun vuoksi. Toisaalta vähemmän kilpailluilla markkinoilla toimijat saattavat pystyä pitämään hinnat korkeampina.
Joillakin toimijoilla voi olla laajempi palveluvalikoima, joka sisältää esimerkiksi pohjatöiden tekemisen, kattavamman takuun tai ylimääräisiä huoltopalveluja. Nämä lisäpalvelut voivat vaikuttaa kokonaishintaan, mutta voivat myös tuoda lisäarvoa asiakkaalle.
Kaiken kaikkiaan asfaltti-bitumin hintaerot johtuvat monen tekijän yhdistelmästä, ja jokaisen toimijan tilanne on ainutlaatuinen. Tarkkojen hintojen ja palvelusisältöjen vertailu on tärkeää, jotta löytää parhaiten omiin tarpeisiin sopivan ratkaisun.
Palvelusta asfaltti-bitumi saa kotitalousvähennystä. Asfaltti-bitumi on verohallinnon mukaan remontointia, eli kunnossapito- ja perusparannustyötä ja vuonna 2024 asfaltti-bitumen kotitalousvähennyksen maksimimäärä on 2 250 € per henkilö. Saat vähentää 40 % työn osuudesta sellaisen yrityksen palveluista, joka kuuluu ennakkoperintärekisteriin. Omavastuun määrä per henkilö on 100 € vuodessa. Ajantasainen sekä mahdollisesti muuttunut tieto kannattaa kuitenkin aina tarkistaa verottajan sivuilta.
Lisätietoja:
Kotitalousvähennyslaskuri - Vero.fi
Asfaltti on sekoitus, jossa käytetään bitumia sitovana aineena. Asfalttiin kuuluu bitumin lisäksi murskattua kiveä tai soraa sekä joskus muita ainesosia, kuten kierrätysmateriaaleja. Asfalttia käytetään pääasiassa teiden päällystykseen, parkkialueiden pinnoittamiseen sekä pihojen päällystämiseen.
Bitumi on puolestaan musta tai tummanruskea tiksotrooppinen materiaali, joka toimii asfaltinseoksessa sideaineena. Bitumi on öljynjalostuksen sivutuote ja sillä on erinomaiset vedenkestävät ominaisuudet. Sitä käytetään myös muissa sovelluksissa, kuten kattopinnoitteissa, vedeneristysmateriaaleissa ja erilaisissa tiivistysratkaisuissa.
Tärkeimpänä erona on siis se, että bitumi on yksi asfaltin raaka-aineista, kun taas asfaltti on valmis tuote, joka koostuu useista ainesosista.
Asfaltti-bitumia käytetään moniin eri tarkoituksiin, ja sen hyödylliset ominaisuudet tekevät siitä keskeisen materiaalin erityisesti infrastruktuuriprojekteissa. Seuraavassa on lueteltu yleisimmät käyttötarkoitukset:
Yksi merkittävimmistä asfaltti-bitumin käyttökohteista on tie- ja katuverkostojen rakennus ja päällystys. Bitumi toimii siteenä, joka sitoo kiviainekset yhteen muodostaen kestävän ja joustavan päällysteen. Tämä parantaa ajomukavuutta, vähentää melua ja pidentää tien käyttöikää.
Asfaltti-bitumia käytetään myös parkkipaikkojen ja lentokenttien kiitoteiden päällystämiseen. Sen kestävyys ja joustavuus tekevät siitä ihanteellisen materiaalin näihin käyttökohteisiin, joissa päällysteen täytyy kestää raskaita kuormituksia ja vaihtelevia sääolosuhteita.
Pyöräteiden ja jalkakäytävien päällystäminen asfaltilla tarjoaa tasaisen ja mukavan liikkumisalustan. Asfaltti-bitumi sopii hyvin näihin käyttökohteisiin, koska se voidaan levittää nopeasti ja se tarjoaa miellyttävän pinnan pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Erilaiset urheilu- ja liikunta-alueet, kuten tennis- ja koripallokentät, löytyvät usein asfaltti-bitumista valmistettuna. Sen kestävät ja yhtenäiset pinnat tekevät siitä sopivan valinnan monenlaisille urheilualustoille.
Bitumi on erinomainen materiaali myös rakennusten vesieristykseen, erityisesti kattojen päällystämisessä. Bitumikatto on kestävää ja suojaa rakennusta tehokkaasti kosteudelta ja vedeltä.
Teollisuusalueiden ja logistiikkakeskusten piha-alueiden päällystäminen asfaltti-bitumilla takaa kestävän ja helposti hoidettavan pinnan, joka kestää raskasta liikennettä ja kuormitusta.
Yhteenvetona voidaan todeta, että asfaltti-bitumi on monipuolinen ja kestävä materiaali, jota käytetään laajalti eri infrastruktuurien päällysteissä ja vesieristyksissä. Sen ominaisuudet tekevät siitä ihanteellisen valinnan moniin vaativiin käyttökohteisiin.
Asfaltti-bitumi valmistetaan pääasiassa raakaöljystä. Valmistusprosessi on monivaiheinen ja käsittää useita eri vaiheita, joilla pyritään erottamaan ja puhdistamaan eri komponentit raakaöljystä. Tässä on yksityiskohtainen selostus prosessista:
Prosessi alkaa raakaöljyn tislauksella, jolla pyritään erottamaan öljystä eri kevyet ja raskaat komponentit. Tislauksessa raakaöljy kuumennetaan korkeaan lämpötilaan, jolloin siitä haihtuu eri gasseja ja nesteitä eri lämpötiloissa. Nämä kaasumaiset ja nestemäiset tuotteet ohjataan tislaustorneihin, joissa ne erotellaan edelleen fraktioihin tiivistymispisteidensä perusteella.
Tavallisen tislauksen jälkeen jäljelle jäänyt raskas jäännösöljy, jota kutsutaan nimellä bituumi-perusöljy, tislataan uudelleen tyhjiössä. Tyhjiötislauksessa käytetään alhaisempaa painetta, joka mahdollistaa raskaampien jakeiden haihtumisen matalammassa lämpötilassa. Tämä vaihe erottaa vielä lisää kevyitä jakeita raskaimmasta jakeesta, joka on bitumi.
Tyhjiötislausta jäljelle jäänyt bitumi voidaan käsitellä edelleen erilaisilla puhdistus- ja käsittelyprosesseilla, kuten ilmakellotuksella tai modifioinnilla, riippuen käyttötarkoituksesta. Ilmakellotuksessa bitumia hapetetaan, mikä parantaa sen sitovia ja kestävyysominaisuuksia. Modifioinnissa bitumin ominaisuuksia voidaan parantaa lisäämällä siihen erilaisia polymeerejä tai muita lisäaineita.
Valmistuksen jälkeen bitumi testataan ja tarkastetaan sen varmistamiseksi, että se täyttää kaikki tarvittavat tekniset ja laatuvaatimukset. Testeissä tarkastellaan muun muassa bitumin viskositeettia, pehmenemispistettä, taipuisuutta ja sitovia ominaisuuksia.
Valmis bitumi varastoidaan yleensä suurissa säiliöissä, joissa lämpötila pidetään koholla estääkseen bitumin jähmettymisen. Varastoinnista bitumi kuljetetaan käyttökohteeseensa erityisissä lämpösäiliöissä tai kuumakuljetusajoneuvoissa, joissa sen käyttöominaisuudet säilyvät optimaalisina.
Näiden vaiheiden jälkeen asfaltti-bitumi on valmis käytettäväksi erilaisissa päällystys- ja rakennusprojekteissa, joissa sen sitovat ja kestävyysominaisuudet ovat keskeisiä. Tämä prosessi takaa, että bitumi täyttää korkeat laatuvaatimukset ja se on soveltuva erilaisiin käyttöolosuhteisiin.
Asfaltti-bitumi on olennainen materiaali, jota käytetään yleisesti teiden, parkkipaikkojen, pihojen ja muiden kovien pintojen päällystämiseen. Sen keskeiset ominaisuudet ja edut voidaan jakaa useisiin eri kategorioihin:
Yksi asfaltti-bitumin merkittävimmistä ominaisuuksista on sen kestävyys. Se sietää erinomaisesti raskasta liikennettä ja sääolosuhteita, kuten lämpötilan vaihteluita, sateita ja pakkasta. Tämä tekee asfaltista pitkäikäisen ratkaisun eri käyttökohteisiin.
Asfaltti-bitumi on joustavaa materiaalia, mikä vähentää halkeilua ja muita vaurioita, joita aiheutuu esimerkiksi maaperän liikkeistä tai raskaasta kuormituksesta. Tämä joustavuus auttaa myös mukautumaan eri lämpötilojen ja sääolosuhteiden aiheuttamiin rasituksiin.
Asfaltti tarjoaa hyvän pidon ajoneuvoille ja jalankulkijoille, mikä parantaa turvallisuutta erityisesti sateisella tai liukkaalla kelillä. Asfaltin karkea pinta vähentää liukastumisriskiä, jolloin se on turvallinen vaihtoehto moniin erilaisiin kohteisiin.
Asfaltin asentaminen on suhteellisen nopeaa ja vaivatonta, mikä vähentää työmaiden aiheuttamia häiriöitä. Lisäksi asfaltin huolto on yksinkertaista; sen pintaa voidaan tarvittaessa päällystää uudelleen ilman suuria kustannuksia tai vaivaa.
Asfaltti-bitumi toimii hyvin myös ääneneristeenä, vähentäen liikenteen ja muiden äänten kulkeutumista ympäristöön. Tämä tekee siitä ihanteellisen materiaalin teiden lisäksi myös esimerkiksi piha-alueille ja parkkipaikoille, jotka sijaitsevat asuinalueiden läheisyydessä.
Nykytekniikan avulla asfaltti-bitumia voidaan kierrättää tehokkaasti, mikä vähentää ympäristön kuormitusta. Käytetyn asfaltin kierrättäminen uusiokäyttöön vähentää uusien raaka-aineiden tarvetta ja pienentää ympäristöjalanjälkeä.
Kaiken kaikkiaan asfaltti-bitumi on monipuolinen ja luotettava vaihtoehto moniin erilaisiin kohteisiin, sen kestävyyden, joustavuuden, turvallisuusominaisuuksien, helpon asennuksen ja huollon sekä ympäristöystävällisyyden vuoksi.
Asfaltti-bitumin käyttö vaikuttaa ympäristöön monin tavoin, ja sen ympäristövaikutukset voidaan jakaa eri vaiheisiin: valmistus, asennus ja elinkaaren loppupää.
Asfaltti-bitumi valmistetaan pääasiassa raakaöljystä, ja valmistusprosessi sisältää useita ympäristöön vaikuttavia tekijöitä:
Asfaltin asennusvaiheessa ympäristövaikutuksia syntyy pääasiassa seuraavista syistä:
Kun asfaltin käyttöikä tulee päätökseen, sen purkaminen ja kierrätys voivat vaikuttaa ympäristöön seuraavasti:
On tärkeää huomata, että alalla on kehitetty uusia teknologioita ja käytäntöjä ympäristövaikutusten minimointiin, kuten vähäpäästöisten moottorien käyttö ja kierrätettyjen materiaalien osuus asfaltin valmistuksessa. Näiden kehittyessä asfaltti-bitumin käytön ympäristövaikutukset voivat vähentyä merkittävästi.
Kodinplaza on suosittu tarjouspyyntöpalvelu, jonka avulla tavoitat yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet yritykset.
Palvelun käyttäminen on ilmaista eikä sido sinua palvelun tilaamiseen.
Kilpailuta asfaltti-bitumi hinta Kodinplazan avulla
Pyydä tarjoukset yrityksiltä