Vertaile alueesi yritykset ja selvitä pelastus ja turvallisuussuunnitelma hinta
Vastaanota useita tarjouksia ja löydä tilanteeseesi sopiva ratkaisu
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelman hinta on keskimäärin noin 500 € – 3 000 € riippuen kohteen koosta, suunnitelman laajuudesta, tarvittavien selvitysten määrästä ja sijainnista. Esimerkiksi keskikokoisen yrityksen toimitilan turvallisuussuunnitelma voisi maksaa 1 500 €.
Katso tietosivu: Pelastus ja turvallisuussuunnitelma
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelman hinta muodostuu useista eri tekijöistä, jotka vaikuttavat suunnitelman laajuuteen, sisältöön ja tarvittavaan työmäärään. Seuraavat keskeiset tekijät vaikuttavat hintaan:
Suurilla ja monimutkaisilla kohteilla, kuten teollisuuslaitoksilla tai suuremmissa kiinteistökomplekseissa, pelastus- ja turvallisuussuunnitelman laatiminen vie enemmän aikaa ja resursseja kuin pienemmissä ja yksinkertaisemmissa kohteissa. Tämä nostaa kustannuksia.
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma tulee olla laadittuna ja päivitettynä voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Erityisvaatimukset, jotka koskevat tiettyjä toimialoja tai tiloja, voivat vaikuttaa hintaan. Näiden vaatimusten täyttäminen voi vaatia erikoisosaamista ja lisätyötä, mikä nostaa kustannuksia.
Laadukas pelastus- ja turvallisuussuunnitelma perustuu kattavaan riskianalyysiin, jossa tunnistetaan mahdolliset vaaratilanteet ja arvioidaan niiden todennäköisyyttä sekä vaikutuksia. Riskianalyysin laajuus ja tarkkuus vaikuttavat suoraan suunnitelman hintaan.
Turvallisuussuunnitelmaan voi sisältyä myös henkilöstön koulutusta ja turvallisuusharjoituksia. Näiden toteuttaminen vaatii aikaa ja resursseja, mikä nostaa hintaa. Koulutuksen ja harjoitusten määrä ja sisältö voivat vaihdella kohteen mukaan.
Suunnitelman laatiminen voi vaatia eri alojen asiantuntijoiden, kuten turvallisuusalan ammattilaisten, paloturvallisuuskonsulttien tai muiden erikoisosaajien, osallistumista. Asiantuntijapalveluiden käyttö vaikuttaa hintaan, sillä heidän työpanoksensa ja osaamisensa maksavat.
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma ei ole kertaluonteinen dokumentti, vaan sitä tulee päivittää ja ylläpitää säännöllisesti, jotta se pysyy ajan tasalla. Suunnitelman päivitystyö voi olla erillinen kustannus tai sisältyä jatkuvaan palvelusopimukseen.
Suunnitelman laatijan kokemus ja ammattitaito voivat vaikuttaa hintaan. Kokeneemmat ja paremmin koulutetut asiantuntijat saattavat veloittaa korkeampia palkkioita, mutta heidän tuottamansa suunnitelmat ovat usein laadukkaampia ja kattavampia.
Kokonaisuudessaan pelastus- ja turvallisuussuunnitelman hinta määräytyy näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta. On tärkeää hankkia tarjouksia useilta palveluntarjoajilta ja vertailla niiden sisältöä ja hintaa löytääksesi parhaiten tarpeitasi vastaavan ratkaisun.
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelman hintaerot eri toimijoiden välillä voivat johtua useista tekijöistä, jotka vaikuttavat suunnitelman laatimisen kokonaiskustannuksiin. Näitä tekijöitä ovat muun muassa:
Suurten ja monimutkaisten rakennusten tai alueiden turvallisuussuunnitelmat vaativat enemmän resursseja ja tarkempaa suunnittelua, mikä nostaa kustannuksia. Esimerkiksi teollisuuslaitosten, kauppakeskusten tai monikerroksisten toimistorakennusten turvallisuussuunnitelmat ovat yleensä kalliimpia kuin pienempien kohteiden, kuten yhden asuinkerrostalon suunnitelmat.
Toimijat, joilla on laaja kokemus ja erityisosaaminen pelastussuunnitelmien laatimisessa, voivat veloittaa korkeampia hintoja palveluistaan. Asiakkaat ovat usein valmiita maksamaan enemmän siitä, että suunnitelmat laatii asiantuntija, jolla on syvällinen ymmärrys turvallisuusvaatimuksista ja alan säännöksistä.
Pelastussuunnitelman sisältö ja kattavuus voivat vaihdella merkittävästi eri toimijoiden välillä. Toiset voivat tarjota perusteellisempia suunnitelmia, jotka sisältävät yksityiskohtaisia turvallisuustoimenpiteitä, riskianalyysejä, koulutusohjelmia ja harjoituksia. Laajemman ja kattavamman palvelun tarjoaminen voi nostaa suunnitelman hintaa.
Räätälöidyt suunnitelmat, jotka huomioivat yksilöllisesti asiakkaan erityisvaatimukset ja toiminnan luonteen, voivat olla kalliimpia kuin standardoidut ratkaisut. Räätälöinti vaatii usein enemmän aikaa ja resursseja, mikä heijastuu hintaan.
Paikallinen kilpailutilanne ja markkinoiden hinnoittelukäytännöt voivat myös vaikuttaa pelastussuunnitelmien hintaeroihin. Alueilla, joilla on paljon palveluntarjoajia, hintakilpailu voi painaa hintoja alas. Vastaavasti alueilla, joilla on vähän toimijoita, hinnat voivat olla korkeammat.
Jotkut toimijat voivat tarjota lisäpalveluita, kuten kriisiviestinnän suunnittelua, pelastusharjoitusten järjestämistä, päivystys- ja seurantapalveluita tai dokumentaation päivittämistä. Näiden lisäpalveluiden sisällyttäminen suunnitelmaan voi nostaa kokonaishintaa.
Kokonaisuudessaan pelastus- ja turvallisuussuunnitelman hintaeroihin vaikuttaa monen tekijän yhdistelmä, ja on tärkeää, että asiakas selvittää, mitä palveluita ja laatua suunnitelma sisältää ennen lopullisen päätöksen tekemistä.
Palvelusta pelastus ja turvallisuussuunnitelma saa kotitalousvähennystä. Pelastus ja turvallisuussuunnitelma on verohallinnon mukaan kotitaloustyötä ja vuonna 2024 pelastus ja turvallisuussuunnitelman kotitalousvähennyksen maksimimäärä on 3 500 € per henkilö. Saat vähentää 60 % työn osuudesta sellaisen yrityksen palveluista, joka kuuluu ennakkoperintärekisteriin. Omavastuun määrä per henkilö on 100 € vuodessa. Ajantasainen sekä mahdollisesti muuttunut tieto kannattaa kuitenkin aina tarkistaa verottajan sivuilta.
Lisätietoja:
Kotitalousvähennyslaskuri - Vero.fi
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelmaan sisältyy useita tärkeitä osia, jotka auttavat varmistamaan henkilöstön ja muiden tiloissa olevien turvallisuuden. Suunnitelma voi sisältää seuraavat osa-alueet:
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelman tarkoitus on varmistaa, että kaikissa tilanteissa tiedetään, miten toimia turvallisesti ja tehokkaasti. On tärkeää, että suunnitelma on helposti saatavilla ja kaikkien tiedossa.
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelman laatimisesta vastaa yleensä kiinteistön tai tilaisuuden järjestäjä. Tämä vastuuhenkilö voi olla esimerkiksi kiinteistön omistaja, hallinnoija tai tapahtuman järjestävä taho. Vaatimus pelastus- ja turvallisuussuunnitelman laatimisesta tulee Suomen Pelastuslain (379/2011) mukaisesti, ja sen tarkoituksena on varmistaa, että kiinteistön tai tapahtuman osalta on tehty tarvittavat toimenpiteet henkilö- ja paloturvallisuuden sekä muiden vaaratilanteiden varalta.
Kiinteistön omistaja tai hallinnoija on yleensä vastuussa pelastussuunnitelman laatimisesta, mikäli kyseessä on asuinkiinteistö, liikekiinteistö tai muu vastaava rakennus. Pelastussuunnitelma on olennainen osa kiinteistön turvallisuushallintaa ja sen tekeminen on pakollista rakennuksille, joissa on tietty vähimmäismäärä asukkaita tai tiloissa toimivia yrityksiä.
Pelastussuunnitelmassa tulee olla mukana muun muassa rakennuksen turvatoimenpiteet, kuten hätäpoistumistiet, alkusammutuskaluston sijainti, pelastautumisohjeet ja toimintaohjeet erilaisissa vaaratilanteissa. Myös säännölliset harjoitukset ja koulutukset kuuluvat suunnitelmassa esitettyihin toimenpiteisiin.
Kun kyseessä on tilapäinen tapahtuma, kuten ulkoilmakonsertti, festivaali tai urheilukilpailu, on tapahtuman järjestäjä vastuussa turvallisuussuunnitelman laatimisesta. Tämä suunnitelma on erityisen tärkeä, jotta suuri määrä ihmisiä voidaan evakuoida nopeasti ja turvallisesti hätätilanteessa.
Tapahtuman turvallisuussuunnitelmaan sisältyy mm. riskianalyysi, pelastautumissuunnitelmat, ensiapupisteiden sijainti, turvallisuusorganisaation valmius ja toimenpiteet eri vaaratilanteiden varalle. Tapahtuman mittakaavasta riippuen järjestäjän tulee myös olla yhteydessä paikallisiin viranomaisiin, kuten pelastuslaitokseen ja poliisiin, varmistaakseen, että kaikki turvallisuutta koskevat vaatimukset täyttyvät.
Yrityksen tai organisaation osalta johto on vastuussa siitä, että toimipisteisiin laaditaan kattava pelastus- ja turvallisuussuunnitelma. Tämä koskee erityisesti työkohteita, joihin liittyy merkittäviä riskejä, kuten tehdas- ja teollisuustiloja.
Suunnitelmassa on otettava huomioon työntekijöiden turvallisuus, työympäristössä olevat vaaratekijät sekä eri toimenpiteet vaaratilanteiden ennaltaehkäisyyn ja hallintaan. Säädösten mukaan myös työntekijöitä tulee kouluttaa säännöllisesti toimimaan oikein hätätilanteissa.
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma on päivitettävä säännöllisesti ja aina, kun siihen vaikuttavat olosuhteet muuttuvat. Tässä on joitakin tilanteita ja seikkoja, jotka edellyttävät suunnitelman päivittämistä:
On suositeltavaa tarkistaa pelastus- ja turvallisuussuunnitelma vähintään kerran vuodessa. Tämä varmistaa, että kaikki tiedot ovat ajan tasalla ja vastaavat nykyisiä vaatimuksia ja käytäntöjä.
Suunnitelma tulee päivittää, jos kiinteistössä tai sen käytössä tapahtuu merkittäviä muutoksia, kuten:
Jos alueen riskitekijät muuttuvat, kuten uudet vaaratekijät tai onnettomuusuhat, on suunnitelma päivitettävä vastaamaan uusia haasteita. Tämä voi sisältää esimerkiksi:
Kun kiinteistön tai organisaation henkilöstö muuttuu, esimerkiksi vastuuhenkilöiden vaihtuminen, on tärkeää päivittää yhteystiedot ja vastuualueet suunnitelmassa. Tämä varmistaa, että kaikki osapuolet tietävät roolinsa hätätilanteessa.
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma tulee päivittää, kun asiaan liittyvät lait ja säädökset muuttuvat. Tämä varmistaa, että suunnitelma noudattaa ajankohtaisia vaatimuksia ja parhaita käytäntöjä.
Suunnitelmaa on aiheellista päivittää merkittävien turvallisuusharjoitusten tai todellisten onnettomuus- tai vaaratilanteiden jälkeen. Näiden tapahtumien pohjalta voidaan tehdä tarvittavia parannuksia ja korjauksia suunnitelmaan, perustuen saatuun palautteeseen ja kokemuksiin.
Suunnitelman jatkuva ajantasaisuus on olennaista turvallisuuden ja tehokkaan pelastustoiminnan kannalta. Johdonmukainen päivittäminen vähentää riskejä ja parantaa valmiutta hätätilanteissa.
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma toteutetaan käytännössä huolellisen suunnittelun, dokumentoinnin, viestinnän ja harjoitusten avulla. Alla esitellään vaiheet, miten tämä prosessi viedään läpi:
Ennen suunnitelman laatimista on tehtävä perusteellinen tilannearvio ja riskianalyysi. Tämä vaihe sisältää seuraavat toimenpiteet:
Riskianalyysin tulosten perusteella laaditaan pelastus- ja turvallisuussuunnitelma, joka sisältää:
Valmis suunnitelma käydään läpi kaikkien organisaation jäsenten tai asukkaiden kanssa, jotta he ovat tietoisia toimintamalleista ja vastuistaan. Tämä sisältää:
Tehdystä suunnitelmasta ei ole hyötyä, ellei sitä testata ja päivitetä. Tämä vaihe käsittää:
Suunnitelman tehokkuutta seurataan ja arvioidaan jatkuvasti:
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelman toteutumista valvotaan useiden eri toimien ja mekanismien kautta. Nämä valvontatoimet varmistavat, että suunnitelman mukaisia turvallisuustoimenpiteitä noudatetaan ja että ne ovat tehokkaita.
Yksi ensisijaisista tavoista valvoa pelastus- ja turvallisuussuunnitelman toteutumista on suorittaa säännöllisiä sisäisiä tarkastuksia. Nämä tarkastukset voi suorittaa organisaation oma turvallisuushenkilöstö tai nimetyt turvallisuusvastaavat. Tarkastuksissa tarkistetaan muun muassa:
Kolmannet osapuolet, kuten pelastuslaitokset tai sertifioidut turvallisuusyritykset, voivat suorittaa ulkoisia tarkastuksia ja auditointeja. Nämä ulkopuolisten tekemät tarkastukset tuovat objektiivista näkökulmaa ja varmistavat, että sisäisesti toteutetut toimenpiteet ovat asianmukaisia ja ajan tasalla. Näihin tarkastuksiin voi kuulua:
Koulutus ja käytännön harjoitukset ovat olennaisia osia pelastus- ja turvallisuussuunnitelman toteutumisen varmistamisessa. Koulutuksen avulla henkilökunta ja asukkaat saavat tarpeelliset tiedot ja taidot toimia hätätilanteissa. Harjoituksiin kuuluu esimerkiksi:
Jatkuva raportointi ja seuranta ovat tärkeitä elementtejä valvonnassa. Tämä tarkoittaa sitä, että havaituista puutteista tai parannustarpeista raportoidaan ja niiden korjaustoimenpiteitä seurataan. Tämän prosessin osia ovat:
Pelastus- ja turvallisuussuunnitelman toteutumista valvotaan myös varmistamalla, että suunnitelma ja sen toteutus vastaavat voimassa olevaa lainsäädäntöä ja standardeja. Tämä voi sisältää:
Valvonta ja seuranta koostuvat siis monista eri osa-alueista, jotka yhdessä varmistavat, että pelastus- ja turvallisuussuunnitelma on ajantasainen ja toimiva. Näin voidaan taata, että kaikki osapuolet ovat valmistautuneita toimimaan tehokkaasti mahdollisissa hätätilanteissa.
Kodinplaza on suosittu tarjouspyyntöpalvelu, jonka avulla tavoitat yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet yritykset.
Palvelun käyttäminen on ilmaista eikä sido sinua palvelun tilaamiseen.
Kilpailuta pelastus ja turvallisuussuunnitelma hinta Kodinplazan avulla
Pyydä tarjoukset yrityksiltä