Vertaile alueesi yritykset ja kilpailuta bitumi-asfaltti
Vastaanota useita tarjouksia ja löydä tilanteeseesi sopiva ratkaisu
Katso hintasivu: Bitumi-asfaltti hinta
Bitumi ja asfaltti eroavat toisistaan sekä koostumukseltaan että käyttötarkoituksiltaan.
Bitumi:
Asfaltti:
Yhteenvetona voidaan todeta, että bitumi on osa asfaltin koostumusta, mutta sitä käytetään myös monissa muissa sovelluksissa, kun taas asfaltti on valmis tuote, jolla päällystetään liikenneväyliä.
Bitumin ja asfaltin valmistusprosessit ovat monivaiheisia ja vaativat erikoistunutta osaamista. Alla kuvataan näiden materiaalien valmistusvaiheet yksityiskohtaisesti.
Bitumi on öljytuote, joka saadaan raakaöljyn tislausprosessin sivutuotteena. Tärkeimmät vaiheet bitumin valmistuksessa ovat:
Asfaltti on sekoitus bitumia ja kiviainesta, ja sen tuotantoprosessi voidaan jakaa seuraaviin vaiheisiin:
Näiden prosessien kautta syntyy korkealaatuista bitumia ja asfalttia, jotka ovat tärkeässä roolissa rakentamisessa ja tienpinnoituksessa.
Bitumi ja asfaltti ovat laajalti käytettyjä materiaaleja monissa eri käyttökohteissa, jotka liittyvät ensisijaisesti tie- ja rakennusalaan. Molemmilla on omat erityispiirteensä ja kohteensa, joihin ne soveltuvat parhaiten.
Bitumi on viskoosi, hiilivetyjen seosta sisältävä aine, joka toimii erinomaisena sidosaineena ja vedenpitävänä materiaalina. Bitumia käytetään muun muassa seuraavissa kohteissa:
Asfaltti on seos, jossa bitumi toimii sidosaineena ja kiviainekset tuovat rakenteellisen lujuuden. Asfaltti soveltuu erityisesti seuraaviin käyttökohteisiin:
Sekä bitumi että asfaltti ovat monipuolisia ja kestäviä materiaaleja, joiden käyttökohteet kattavat laajan kirjon tarpeita rakennus- ja tieprojekteissa.
Bitumi ja asfaltti ovat yleisesti käytettyjä materiaaleja tie- ja kattorakentamisessa, ja niillä on useita ympäristövaikutuksia, jotka on tärkeä ottaa huomioon. Tässä muutamia keskeisiä seikkoja:
Bitumi on öljynjalostuksen sivutuote, ja sen valmistusprosessi edellyttää huomattavan määrän energiaa. Tämä tuotantoprosessi johtaa päästöihin, kuten hiilidioksidiin ja muihin kasvihuonekaasuihin, jotka edistävät ilmastonmuutosta. Samoin asfaltin tuotantoon liittyy haitallisten aineiden päästöjä, vaikkakin moderneilla teknologioilla on tavoiteltu näiden vähentämistä.
Rakennus- ja korjaustyöt, joissa käytetään bitumia ja asfalttia, synnyttävät ilmansaasteita. Pienhiukkaset ja muut päästöt voivat vaikuttaa negatiivisesti ilmanlaatuun ja siten myös ihmisten terveyteen. Bitumin käyttö tiepinnoitteiden kestävyydessä voi osaltaan vähentää tien kunnossapidon tarvetta ja siten myös siihen liittyviä ympäristövaikutuksia.
Asfalttipintojen vesijalanjälki voi olla merkittävä. Pintamateriaalit aiheuttavat sadeveden nopean pintavalunnan, joka voi johtaa tulviin ja eroosioon. Lisäksi sadevesi saattaa kuljettaa mukanaan haitallisia kemikaaleja, kuten PAH-yhdisteitä, vesistöihin, mitkä voivat saastuttaa vesistöjä ja vaikuttaa negatiivisesti sekä kasvi- että eläinkuntaan.
Asfaltti on onneksi materiaalina osin kierrätettävissä. Vanha asfaltti voidaan usein murskata, jalostaa ja käyttää uudelleen uudessa päällystämisessä. Tämä vähentää uusien raaka-aineiden ottotarvetta ja siihen liittyviä ympäristövaikutuksia. Bitumin osalta kierrättäminen on kuitenkin vaikeampaa ja vähäisempää, mikä lisää sen ympäristökuormitusta.
Mustat asfalttipinnat imevät itseensä paljon lämpöä, mikä voi lisätä kaupunkiympäristöjen lämpötilaa—aikojen saatossa syntynyttä ilmiötä kutsutaan urbaaniksi lämpösaarekkeeksi. Tämä voi puolestaan kasvattaa jäähdytykseen tarvittavan energian määrää ja edelleen lisätä kasvihuonekaasupäästöjä.
Kaiken kaikkiaan bitumin ja asfaltin vaikutukset ympäristöön ovat moninaiset ja joskus ristiriitaiset. Materiaalien tuotanto, käyttö ja kierrätys vaikuttavat ympäristöön, joten niiden kestävä ja harkittu käyttö, sekä parempien ja vähemmän kuormittavien vaihtoehtojen kehittäminen, on tärkeää ympäristövaikutusten minimoimiseksi.
Bitumin ja asfaltin laatua voidaan arvioida useilla eri tavoilla ottaen huomioon materiaalien fysikaaliset ja kemialliset ominaisuudet sekä niiden suorituskyky erilaisissa olosuhteissa. Tässä on kattava katsaus siihen, miten laatua voidaan arvioida:
Yhteenvetona voidaan todeta, että bitumin ja asfaltin laatua arvioidaan yhdistämällä laboratoriotestejä, kenttätestejä, visuaalista tarkkailua ja pitkäaikaiskestävyyden seurantaa. Tämä monipuolinen lähestymistapa varmistaa, että materiaalit täyttävät tiukat laatuvaatimukset ja soveltuvat käyttöön vaativissa infrarakennuskohteissa.
Palvelusta bitumi-asfaltti saa kotitalousvähennystä. Bitumi-asfaltti on verohallinnon mukaan remontointia, eli kunnossapito- ja perusparannustyötä ja vuonna 2024 bitumi-asfaltin kotitalousvähennyksen maksimimäärä on 2 250 € per henkilö. Saat vähentää 40 % työn osuudesta sellaisen yrityksen palveluista, joka kuuluu ennakkoperintärekisteriin. Omavastuun määrä per henkilö on 100 € vuodessa. Ajantasainen sekä mahdollisesti muuttunut tieto kannattaa kuitenkin aina tarkistaa verottajan sivuilta.
Lisätietoja:
Kotitalousvähennyslaskuri - Vero.fi
Kauttamme tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöistäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat.
Palvelussa voi vertaille esimerkiksi yritysten hintoja, arvosteluja, palvelusisältöjä, takuita sekä aikatauluja.
100% suomalainen palvelu. Tarjouspyynnön jättäminen ei sido palvelun tilaamiseen.
Kilpailuta bitumi-asfaltti Kodinplazan avulla
Pyydä tarjoukset yrityksiltä