Vertaile alueesi rakennusyritykset ja selvitä autotallin perustukset hinta
Vastaanota useita tarjouksia ja löydä tilanteeseesi sopiva ratkaisu
Päivitetty: 14.11.2024 klo 13:11
Halvimmat perustusten hinnat ovat noin 50 euroa per metri ja kalleimmat yli 100 euroa per metri. Toiset tontit vaativat enemmän pihan muokkausta, jos ne sisältävät esimerkiksi paljon kallioperää.
Autotallin perustusten hintoihin vaikuttavat esimerkiksi:
Yksi helppo tapaa alkaa kartoittamaan autotallin perustusten hintaa on pohjatutkimuksen teettäminen. Pohjatutkimuksen avulla voidaan selvittää, mikä on optimaalisin perustusten toteuttamistapa. Luonnollisesti rakennettavan autotallin koko vaikuttaa myös perustusten hintaan. Kustannukset kasvavat autotallin koon kasvaessa, vaikkakaan ei aina lineaarisesti. Yleensä pienemmät autotallin perustukset saattavat maksaa suhteellisesti isompia autotalleja enemmän.
Palvelusta autotallin perustukset ei saa kotitalousvähennystä. Ajantasainen sekä mahdollisesti myös muuttunut tieto kannattaa kuitenkin aina tarkistaa verottajan sivuilta.
Lisätietoja:
Mahdollisten kaivuutöiden jälkeen voidaan autotallille suunniteltuun kohtaan asentaa suodatinkangas. Suodatinkankaan asentamisen jälkeen perustusten pohjalle ajetaan soraa, esimerkiksi noin 20 cm paksuudelle. Sorakerros on yleensä hyvä tiivistää täryttimellä, jotta se menee tiiviimpään tilaan ja näin kannattelee perustuksia paremmin.
Tiivistyksen jälkeen vuorossa on raudoitus- ja muottityöt antureiden osalta. Muottilaudoituksena voidaan käyttää esimerkiksi antureiden muotteja päärakennuksesta jos kyseessä on uudiskohde ja päärakennusta rakennetaan samaan aikaan autotallin kanssa.
Yrityksiltä voi tiedustella, mikä on anturoiden valamiseen parhaiten sopiva betoni ja sen lujuus. Yksi mahdollinen vaihtoehto on käyttää K30-2 –lujuusluokan normaalisti kovettuvaa rakennebetonia. Betoniharkot voidaan valmistella ja kerätä esimerkiksi perustusten reunalle odottamaan muurauksen alkamista.
Pohjapuun pohjalle asti ulottuvat tartuntaraudat on asennettu anturoiden kulmiin. Ensimmäinen harkkokerros voidaan nyt muurata. Harkkoina voidaan käyttää kevytsoraharkkoja, kuten RUH-200 –tuote Lakan Betonilta. Muuraukseen sopiva muurauslaasti kannattaa säilyttää ja varastoida siten, että se on irti maasta esimerkiksi lavojen päälle. Sadetta tai rajumpaa säätä varten muuraussäkit kannattaa peittää pressuilla.
Sen jälkeen, kun kaikki tarvittavat harkkokerrokset on muurattu, voidaan kahden ylimmän kerroksen muuraamiseen käyttää yhtenä vaihtoehtona RUH-150 –valmisteen kevytsoraharkkoja. Tartuntarautoja on järkevää lisätä nurkkatartuntarautojen lisäksi myös ylimpään vaakasaumaan alajuoksun edellyttämällä tavalla.
Tässä vaiheessa on tullut aika muuraustyön viimeiselle kerrokselle. Kuten muissakin kerroksissa, kevytharkkojen asennuksessa kannattaa käyttää apuna linjalankaa ja vatupassia, joiden avulla voidaan tarkastaa harkkojen molemminpuolinen suoruus ja tasapaino.
Ylimääräinen muurauslasti kannattaa ottaa pois vielä silloin, kun laasti on märkää. Mikäli pystypilareita tarvitsee muurata, kannattaa se tehdä samalla kertaa. Kun muuraustyö on päättynyt, kannattaa huomioida anturan päälle kosteuseristystä varten tehtävästä viisteestä. Viiste mahdollistaa ulkopuolelta tulevan veden poistumisen niin, ettei se jää makaamaan anturalle.
Viimeisessä vaiheessa perustukset muurataan ja tasoitetaan. Mikäli halutaan niin tässä vaiheessa voidaan asentaa myös sisäpuolinen lämpöeristys sokkelille.
Kodinplaza on suosittu tarjouspyyntöpalvelu, jonka avulla tavoitat yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet yritykset.
Palvelun käyttäminen on ilmaista eikä sido sinua palvelun tilaamiseen.
Kilpailuta autotallin perustukset hinta Kodinplazan avulla
Pyydä tarjoukset yrityksiltä